Pembangunan teknologi
maklumat dan komunikasi
(ICT) pada hari
ini telah membawa Internet melalui proses transformasi
dalam memasuki fasa baharu (1). Pada peringkat awal kemunculannya, Internet
telah menarik minat ramai orang untuk tujuan pencarian maklumat secara mudah
dan pantas, walaupun
pada masa itu
ia hanya mampu
menawarkan aliran komunikasi
sehala (2). Penggunaan Internet terus meningkat seiring dengan proses
transformasi yang menggerakkannya daripada medium pelayaran kepada medium
transaksi yang membolehkan
penggunanya melakukan pelbagai
aktiviti secara dalam
talian (2). Kini, Internet
bukan sahaja berperanan
untuk kegunaan peribadi
tetapi turut digunakan
secara meluas dalam pelbagai
jenis perniagaan. Dalam
perniagaan pelancongan khususnya,Carson (2005) telah mengemukakan
lima peranan penting Internet iaitu komunikasi, promosi, pengagihan produk,
pengurusan dan penyelidikan. Menurut
Gunelius (2011), proses transformasi Internet terus berlaku dari semasa ke
semasa sehingga ia bergerak
daripada medium transaksi
kepada medium sosial
yang menawarkan komunikasi dua
hala. Generasi baharu
Internet ini dikenali
sebagai media sosial.
Kemunculan
media sosial didapati telah mengubah pengetahuan, keperluan dan jangkaan
pengguna dari sudut carian
maklumat, perkongsian maklumat
dan proses membuat
keputusan (3). Kini,
orang ramai mula
menggunakan media sosial
sebagai platform urus niaga
untuk aktiviti pembelian,
membuat pertanyaan dan
untuk mendapatkan maklum balas
(3). Dari sudut
organisasi perniagaan, media
sosial membolehkan aktiviti
seperti penyampaian maklumat, promosi dan proses mendapatkan maklum balas
daripada pelanggan dilaksanakan dengan lebih baik (4).Jadi, tidak
hairanlah sekiranya dapat
kita lihat pada
hari ini hampir
setiap perniagaan akan menggunakan manfaat
daripada perkembangan teknologi
ini sebagai peluang
untuk mereka memasarkan produk
dan perkhidmatan yang
ditawarkan dalam pasaran
yang lebih besar.
Trend ini secara tidak
langsung turut mempengaruhi
perniagaan dalam industri
pelancongan yang merupakan salah
satu daripada industri
terbesar dan terpantas
berkembang di dunia
(5). Di sini, kepentingan media sosial dalam bidang perniagaan akan
dibincangkan dan dikupas lagi. Bersosial di laman maya sudah menjadi kebiasaan
dalam kehidupan pada masa kini. Cuba bandingkan pada waktu dahulu di mana tiada
talian internet, perhubungan seperti majlis keramaian menjadi tempat utama
untuk bersosial di samping majlis-majlis lain.Namun kini, laman sosial seperti
Facebook, Friendster, Twitter dan pelbagai lagi laman sosial lain menjadi
alternatif bagi tujuan untuk bersosial.
No comments:
Post a Comment